Zelfrijdende trein moet NMBS redden

Zelfrijdende treinen en hogere perrons, daarmee wil spoorbaas Jo Cornu de NMBS redden. En het moet snel gaan, want tegen 2020 moeten die zelfrijdende treinen er al zijn.

Cornu maakte de plannen bekend tijdens een gesprek over de toekomst van het Belgische spoor. Het meest opvallende punt is de zelfrijdende trein. Cornu verwijst naar de zelfrijdende auto, die ook geen verre toekomstmuziek meer lijkt te zijn. En net als bij de zelfrijdende auto zal er altijd een chauffeur nodig blijven om in te grijpen.

Volgens Cornu kan de komst van de zelfrijdende trein de capaciteit van het spoor met een kwart verhogen. Treinen kunnen korter op elkaar rijden, beter optrekken en afremmen, met kortere reistijden. Door het huidige ECTS-systeem, dat treinen automatisch doet remmen bij het negeren van een rood licht, is de veiligheid gegarandeerd. 

Hogere perrons
En daar stopt het niet voor Cornu. Hogere perrons moet de klantvriendelijkheid verbeteren, want nu moeten te veel reizigers zich in de trein hijsen. Ook het langverwachte gsm-netwerk op alle spoorlijnen zou er eindelijk moeten komen. En tijdens de uren dat er weinig mensen sporen, moeten er goedkopere tickets zijn.