Nog dienstencheques voor 20.000 doden

Twintigduizend overleden klanten hebben nog steeds een actieve rekening voor dienstencheques. Dat becijferde Sodexo, de Vlaamse aanbieder van de cheques. Omdat het mogelijk gaat om gevallen van fraude zal Sodexo de profielen analyseren en afsluiten, is dinsdag te horen na een onderhoud met Vlaams minister van Economie Philippe Muyters.

De dienstencheques zijn sinds januari een regionale bevoegdheid. Vlaanderen besloot niet te morrelen aan de prijs of de aftrekbaarheid van de cheques, maar stelt wel enkele nieuwe doelen. Zo streeft de regering op termijn naar een volledige digitalisering en wil ze de misbruiken uit het systeem halen.

Fraude
Sodexo, dat het contract voor de Vlaamse dienstencheques binnenhaalde, vlooide de afgelopen maanden uit dat er 20.000 overleden klanten een actieve rekening hebben. Dat kan betekenen dat een familielid het klantennummer gebruikt, maar het kan ook wijzen op fraude. Wie twee of meer klantennummers hanteert kan immers het maximaal toegestane aantal dienstencheques overschrijden.

"Het profiel van die klanten werd enkele weken geleden geblokkeerd", zegt Muyters. "We hebben vandaag samen met Sodexo beslist om de profielen opnieuw te deblokkeren en de nabestaanden te informeren. Op termijn zullen de rekeningen definitief worden geschrapt."

Meer aandacht
Bij een overlijden moet er voortaan meer aandacht gaan naar de dienstenchequerekening, vindt Muyters. Het afsluiten ervan kan bijvoorbeeld in de checklist van de uitvaartondernemer worden opgenomen.

Een ander belangrijk middel in de vereenvoudiging en de strijd tegen fraude is de promotie van elektronische dienstencheques. Momenteel is één cheque op drie elektronisch, maar Sodexo heeft zich ertoe verbonden dat tegen 2018 te laten stijgen tot 95 procent. Als er van het traject wordt afgeweken, dreigen er zelfs boetes voor het bedrijf.

Volgens Sodexo is dat traject ambitieus, maar haalbaar. "De werknemers kunnen al gebruik maken van onze app", zegt ceo Philippe Symons. "Later dit jaar komt er ook een app voor de klanten."