Giftige stof in werkplaats NMBS, vakbond dient klacht in

In de Centrale Werkplaats van de NMBS in Gentbrugge zijn minstens vijftig werknemers blootgesteld aan de uiterst giftige stof chroom 6. Volgens de vakbond gaat het zelfs om honderd mensen. Volksvertegenwoordiger Karin Temmerman (sp.a) eist uitleg van minister Jacqueline Galant. ACOD Spoor heeft bij de arbeidsinspectie een klacht ingediend.

De blootstelling gebeurde tijdens het afschuren van verf in het interieur van oude treinstellen van het type MR75. Drie treinen waren al afgewerkt, toen duidelijk werd dat er een probleem was met de verf. Sinds december zijn de werken stilgelegd. "Toen de arbeidsinspectie de derde week van januari te plaatse kwam, bleek er nog steeds stof aanwezig te zijn in de werkplaats", zegt secretaris Tony Fonteyne (ACOD Spoor). "De arbeidsinspectie nam de stalen mee voor verder onderzoek."

Medische opvolging
Alle getroffen werknemers zullen jarenlang medisch opgevolgd moeten worden, want chroom 6 is net als asbest vooral schadelijk op lange termijn. In de loods waar de bewerking gebeurde, werd de toegelaten waarde meermaals overschreden, zo blijkt uit metingen.

NMBS-woordvoerder Bart Crols zegt dat de personeelsleden beschermende kledij droegen, zoals een masker met perslucht. De kans dat ze partikels chroom 6 hebben binnengekregen, is dus erg klein, zegt hij.

"Werken pas stil in januari"
ACOD wijst erop dat de werken niet in december, maar op 5 januari werden stilgelegd, nadat ongeruste arbeiders de vakbonden erbij riepen. "De NMBS beweert dat er beschermende kledij werd gedragen. Hoe komt het dan dat de meetresultaten aantonen dat de maximale blootstellingswaarde van 0,01 microgram per kubieke meter lucht zes tot dertien keer werden overschreden? Hoe komt het dan dat de directie besloot om de werkzaamheden naar een andere werkplaats over te hevelen waarvan we vermoeden dat het daar op een veiligere manier kon gebeuren."

De vakbond wijst erop dat de arbeiders anderhalf jaar lang grondverf van de bewuste MR75 treinstellen afschuurden in open hallen, waardoor niet alleen de betrokken werknemers, maar ook arbeiders die in de buurt andere werkzaamheden uitvoerden of er passeerden, met de giftige stof in contact kwamen.