Onrust bij personeel Brussels Airlines

Brussels Airlines en haar Duitse moedermaatschappij Lufthansa zijn gesprekken aan het voeren over de toekomststrategie van beide maatschappijen. Dat leidt tot ongerustheid bij het personeel. Lufthansa heeft met Eurowings een nieuw lagekostenmerk en bekijkt of Brussels Airlines daarin ingeschakeld kan worden. 

In juni vorige jaar raakte het al bekend dat Lufthansa eraan denkt om Brussels Airlines onder te brengen in Eurowings, een "hybride" maatschappij die lage kosten en service tracht te combineren. Het Duitse persagentschap dpa sprak toen zelfs van een mogelijke nieuwe merknaam "Brusselwings", maar een woordvoerder van Lufthansa reageerde daarop dat de naam Brussels Airlines niet moet verdwijnen. 

Naamswijziging?
Woordvoerder Geert Sciot van Brussels Airlines bevestigt nu dat er inderdaad gesprekken lopen over de toekomstige strategie van Brussels Airlines, dat in 2015 na een reeks verliesjaren weer winstgevend is geworden. "Die gesprekken gebeuren in een goede verstandhouding. Lufthansa werkt op twee sporen: dat van de megahubs en dat van Eurowings. We bekijken of Brussels Airlines in die context iets kan doen." 

Maar Brussels Airlines, dat nog steeds maar voor 45 procent in handen van de Duitsers is, staat op zijn eigenheid. "We hebben dat altijd gezegd", aldus Sciot. "We willen onze eigenheid behouden, inclusief de sociale verworvenheden en ons netwerk." Over de naam zegt hij dat er "sterke argumenten" zullen moeten zijn om daaraan te tornen. "Het is een sterk merk. Zeker in België en Afrika." Op de gesprekken staat ook geen deadline, luidt het.

"In april duidelijkheid"
Bij Brussels Airlines zijn ze nu op een rustige en serene manier gesprekken aan het voeren met Lufthansa. Pas als alles op een rijtje werd gezet, valt er een beslissing. De vakbonden hopen dat er begin april meer duidelijkheid is.