Officieel: Audi Vorst mag elektrische suv bouwen

Audi Brussels zal vanaf 2018 een honderd procent elektrische suv bouwen. Dat heeft de Duitse autobouwer woensdag officieel bevestigd. De fabriek zal ook de batterijen produceren voor de elektrische wagens.

In het onderhoud tussen de vakbonden en de directie woensdagochtend is beloofd dat al het personeel met een Audi-contract aan boord wordt gehouden. "Het personeel zal wel omgeschoold moeten worden", zegt directeur Patrick Danau. Aan het personeelsbestand zal niet veel wijzigen volgens Danau, want "de mensen die vandaag de A1 bouwen, zullen we ook nodig hebben voor de bouw van het nieuwe model".

Niet alleen voor het personeel wordt het een enorme verandering ook voor de fabriek zelf wordt het iets nieuws, want een elektrische wagen is uiteraard iets heel anders dan een 'traditionele' wagen. Dat vraagt ook heel wat technische aanpassingen in het bedrijf.

Details over hoeveel in de fabriek wordt geïnvesteerd, en hoeveel wagens van het nieuwe model van de band zullen rollen, werden niet bekendgemaakt. Volgens de Duitse krant Handelsblatt zal de hele wissel van Audi-modellen het bedrijf "een driecijferig" miljoenenbedrag kosten.

100 miljoen steun van federale regering

Ministers van verschillende regeringen van ons land hebben al positief gereageerd op de aankondiging van Audi om een nieuw elektrisch model in de fabriek in Vorst te laten bouwen. Allen benadrukken ze dat ze bij Audi hun beste beentje hebben voorgezet om investeringen naar Brussel te halen. De federale regering belooft ook 100 miljoen euro steun voor opleidingen van het personeel.

Met de komst van de elektrische auto is er nu zekerheid voor Audi Brussels tot 2025, want volgens Patrick Danau zou het model zeker zeven jaar geproduceerd worden. "Maar ik ben ervan overtuigd dat deze onderneming nog lang na 2025 wagens zal produceren", zo klonk het optimistisch.

Hoop op extra personeel

Bij Audi Vorst zijn ze opgetogen met het nieuws over de komst van de suv. “We hebben al zekerheid dat het personeel dat vandaag aanwezig is, kan blijven werken”, aldus vakbondsman Hedwig De Clercq. “Wij hopen dat er op termijn nog ruimte is voor extra personeel. Het is een geschenk voor velen, we hebben er hard voor gewerkt.”

“Nu is er eindelijk garantie voor de toekomst van de fabriek”, zegt VTM NIEUWS-reporter Kenneth Dée. Negen jaar geleden was er bij Audi Brussels een zware herstructurering en toen zag het er niet goed uit. Ook het dieselschandaal bij Volkswagen betekende bange momenten voor de werknemers. “Maar de werknemers bleven zich positief gedragen en dit is nu hun beloning”, zegt Pascal Van Cauwenberge van de christelijke vakbond.

Naar Audi Brussels komt trouwens niet enkel een nieuwe wagen. “Er komt een heel expertisecentrum rond elektrische wagens en ook een batterijfabriek. Die batterijen kunnen ook voor andere wagens gebruikt worden”, zo vertelt VTM NIEUWS-reporter Kenneth Dée. “Dus zelfs als het nieuwe model geen succes wordt, is dat geen ramp.”