Hinder spoorstaking in Vlaanderen beperkt

De avondspits op het spoor verloopt iets moeizamer dan vanochtend. Toen reed nog zeventig procent, nu is dat maar zestig procent. In Wallonië rijdt als gevolg van de staking van de spoorbonden minder dan tien procent van de treinen. Alle seinhuizen in Vlaanderen en Brussel werken normaal.

Antwerpen-Brussel meest verstoord
De grootste hinder in Vlaanderen situeerde zich om 6 uur 's ochtends op de lijn Antwerpen-Brussel. Daar reed slechts 20 procent van het spoorverkeer, nu is dat 40 procent. "Dat komt omdat die lijn ook vanuit Charleroi bediend wordt", verduidelijkt Frédéric Petit van Infrabel. Het zijn de Waalse spoorbonden die staken. 

Nog hinder was er op de lijn Leuven-Brussel, waar 25 procent reed, en dat om dezelfde reden; de lijn gaat richting Luik. Nu rijdt er 40 procent. Ook op de as kust-Gent-Brussel reden niet alle treinen (60 procent).

Brussel als stoorzender
Voor wie niet langs Brussel moet, gaat het treinverkeer voorlopig vlot. Nagenoeg alle treinen rijden en op de lijnen Kortrijk-Brussel, Gent-Antwerpen en Gent-Mechelen waren er vanochtend geen problemen.

Van en naar de luchthaven zijn dan weer wel heel wat treinen afgeschaft. Ook is er in Brussel hinder door een blokkade van de rijtuigen in Vorst. Die kan het Brusselse spoorverkeer nog een pak minder vlot laten verlopen.

Wallonië ligt plat
De hinder als gevolg van de spoorstaking is veel groter in het zuiden van het land. Minder dan 10 procent van de treinen rijdt er. Omstreeks 5.30 uur wordt er gestaakt in de signalisatieposten van Kinkempois, Visé, Bomal, Quévy, Aat, Charleroi-Zuid, Doornik en Ecausinnes. Daardoor is er in de omliggende gebieden (Henegouwen, Luik, Luxemburg) geen treinverkeer mogelijk. 

Geen extra verkeershinder
De spoorstaking zorgt niet voor meer files op de weg. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. Op de snelwegen van Wallonië richting Brussel is het wel drukker dan anders.

"De staking heeft op dit moment geen grote impact op de Vlaamse snelwegen. De filebarometer volgt de gemiddelde curve van een werkdag", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Op de snelwegen van Wallonië richting Brussel is het wel drukker, maar dat is logisch, aldus Bruyninckx, omdat de spooractie hoofdzakelijk in het Franstalig landsgedeelte plaatsvindt.