Profielfoto evenveel effect als foto bij cv

Wat velen reeds vermoedden is nu ook wetenschappelijk bewezen door onderzoekers van de UGent: werkgevers screenen jobkandidaten via Facebook. Sterker nog: je Facebook-profielfoto beïnvloedt je aanwervingskansen ongeveer even sterk als de foto die je toevoegt aan je cv. 

Fictieve sollicitatiebrieven
Onderzoekers van de Universiteit Gent onderzochten of werkgevers inderdaad Facebook gebruiken bij een eerste screening. Ze verstuurden fictieve sollicitatiebrieven als reactie op echte vacatures. De namen van die fictieve jobkandidaten leidden, via een zoekmachine of Facebook, naar slechts één hit op het internet: één van de vier fictieve Facebook-profielen onder controle van het onderzoeksteam. Op Facebook was bij elk van deze kandidaten enkel de profielfoto publiek zichtbaar. De vier gebruikte foto's waren uiteenlopend qua aantrekkelijkheid en persoonlijkheidskenmerken.

21% meer reactie bij goede profielfoto
De wetenschappers vergeleken de kansen op positieve reacties voor de kandidaten met de verschillende Facebook-profielen. In hun sollicitatiebrief stond geen foto, op Facebook wel. Professor Stijn Baert: "De kandidaat met de meest gunstige Facebook-profielfoto kreeg ongeveer 21% meer positieve reacties op zijn sollicitaties in vergelijking met de kandidaat met de minst gunstige profielfoto. Het verschil in de kans om meteen uitgenodigd te worden voor een jobgesprek bedroeg zelfs bijna 40%." Aangezien deze belangrijke verschillen enkel kunnen gedreven worden door het uitzicht van de Facebook-profielfoto, is het duidelijk dat een belangrijk deel van de werkgevers screent via Facebook.

Even grote impact als foto bij cv
Tegelijk werd een alternatief experiment uitgevoerd. De onderzoekers voegden de Facebook-profielfoto's uit het eerste experiment rechtstreeks toe in het cv van de fictieve kandidaten. De verschillen in aantrekkelijkheid en persoonlijkheid tussen foto's bleken een ongeveer even grote impact wanneer ze als Facebook-profielfoto worden gebruikt als wanneer ze rechtstreeks in het cv worden toegevoegd.

Eerlijker signaal
Deze bevinding is opmerkelijk omdat niet alle werkgevers via Facebook screenen (terwijl zij wel allemaal een foto zien die toegevoegd wordt in het cv). Een mogelijke verklaring voor het feit dat een Facebook-profielfoto en een cv-foto dan toch dezelfde impact kunnen hebben, is dat werkgevers een Facebook-profielfoto mogelijk zien als een eerlijker signaal (aangezien niet alle kandidaten zich ervan bewust zijn dat werkgevers screenen via Facebook).

Screenen via Facebook efficiënt
Wat de economische kant van de zaak betreft, lijkt screenen via Facebook efficiënt. Professor Stijn Baert: "Via Facebook kan op een snelle en eenvoudige manier informatie over jobkandidaten vergaard worden. Bovendien wijst eerder internationaal onderzoek uit dat de indrukken die men via Facebook over iemand opdoet veeleer aansluiten bij diens werkelijke persoonlijkheid dan bij één of andere vorm van zelfidealisering." 

Wereldprimeur
Dit onderzoek is volgens de UGent zelf het eerste ter wereld dat de impact van Facebook-profielen op aanwervingskansen op een directe manier meet. Eerder onderzoek deed enkel een beroep op bevragingen bij werkgevers over hun Facebookgebruik.