Treinsporen te glad bij botsing Linkebeek

Meer dan een jaar na het treinongeval in Linkebeek is het officiële onderzoek afgerond. Een combinatie van natte bladeren en onvoldoende gereinigde sporen lag aan de basis van de treinbotsing waarbij zo’n 20 gewonden vielen.

Op 3 november 2014 botste op spoorlijn 124 een werktrein op een reizigerstrein die de stopplaats van Linkebeek was voorbijgereden, op een dalende helling na het station Holleken. Volgens het eindverslag van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS) verloor de trein grip doordat natte bladeren een gladde folie vormden op het spoor. Bovendien bleek dat de reinigingstrein op de bewust spoorlijn te weinig ingezet werd om adhesieproblemen op de dalende sporen te voorkomen.

Het OOIS wijst er ook op dat voorgaande adhesieproblemen vaak niet gemeld werden. Het onderzoeksorgaan beveelt Infrabel en NMBS aan om samen de risico’s voldoende te identificeren, want ook bij de nieuwe Desiro-treinen zouden zich problemen kunnen voordoen.