Al 4.000 klachten over energieleveranciers

Er zijn dit jaar zo’n 4.000 klachten binnengekomen van mensen die problemen hebben met hun energieleverancier of hun netbeheerder. Dat zegt Eric Houtman, ombudsman voor Energie. Het gaat om gezinnen die problemen hebben om hun factuur af te betalen of onterecht allerlei kosten aangerekend krijgen. Houtman verwacht volgend jaar nog meer klachten doordat de energiefactuur duurder wordt, onder meer door de ‘Turteltaks’.

De meest voorkomende problemen zijn de klachten over de elektriciteitsmeter: mensen die problemen hebben met hun meterstanden en het verbruik dat daaruit volgt. Een andere vaak voorkomende klacht is de begrijpbaarheid van de facturen een probleem. De prijzen en de tarieven die daarop vermeld staan, zijn niet altijd even duidelijk. Verder zijn er de betalingsproblemen, wanneer mensen hun factuur niet meer kunnen betalen. Acht op de tien klachten die de ombudsman ontvangt, raken ook opgelost.

Veranderen van leverancier
Er komen ook klachten binnen van mensen die overstappen naar een andere gas of elektriciteitsleverancier. Normaal is dat gratis, maar in de praktijk is dat niet altijd zo. Het voorbije jaar zijn trouwens meer dan 800.000 gezinnen van energieleverancier veranderd. Dat zijn er ruim een kwart meer dan het jaar ervoor. Overstappen loont meestal, want gemiddeld betaal je bij je nieuwe leverancier 166 euro minder voor aardgas en 89 euro minder voor elektriciteit. Dat scheelt een stuk, vooral nu elektriciteit zoveel duurder is geworden. Gemiddeld betaalt een Vlaams gezin nu 300 euro per jaar méér.

"Factuur zal inderdaad stijgen"
De federatie van gas - en elektriciteitsbedrijven zegt dat de sector al genoeg doet om het aantal klachten naar beneden te krijgen. En klachten over betalingsproblemen, daar hebben zij trouwens niks mee te maken, zeggen ze. Het is de regering die de prijzen doet stijgen.