Dit kopen we online voor kerst

Online shoppen loopt in ons land nog steeds wat achterop, maar voor de kerstcadeaus vinden we wel de weg naar de webwinkels. Belgische webwinkels verwachten in de eindejaarsperiode een omzet van maar liefst 1 miljard euro. Vooral multimedia gaat vlotjes over de digitale toonbank.

Bij Becommerce, de vereniging voor Belgische webwinkels, verwachten ze dat de eindejaarsperiode goed zal zijn voor 14 procent van de totale omzet. Een stijging van bijna twee procent ten opzichte van vorig jaar. Multimedia scoort altijd goed, maar ook health & beautyproducten zijn toppers volgens Becommerce.

Dat die eerste categorie goed verkoopt, wordt bevestigd in de lijst met topartikels bij Bol.com, de grootste onlinespeler in ons land. Afgelopen kwartaal verkocht Bol.com 70 procent meer tegenover dezelfde periode vorig jaar. De kerstperiode belooft een nog grotere stijging te brengen, met ook de kaap van de miljoenste klant die gerond zal worden. 

Dit zijn de toppers:

  • '10.000 luchtballonnen’ van K3
  • ‘25’ van Adele
  • Het bordspel van ‘De Slimste mens ter wereld’
  • Google Chromecast - Media Streamer
  • Kobo e-reader

Ook bij Coolblue pakken ze nu vooral multimediacadeautjes in, maar ook de zogenoemde health- en fitnesstrackers staan op veel wenslijstjes voor Kerstmis.

  • Chrome cast
  • Sphere BB-8
  • Urban Revolt Powerbank
  • Coolbluecadeaukaart
  • Fitbit Charge 

De boost voor de e-commerce in ons land is al een tijdje bezig. Dat bevestigt ook Gino Van Ossel, marketingexpert van Vlerick. Maar hij ziet nog een bijkomende factor. Zo speelt de terreurdreiging van afgelopen weken ook een rol. Mensen zouden zich minder gerust voelen in de drukke winkelstraten en kiezen voor de digitale shoppingcentra.