Minimumdienst op het spoor: Haalbaar?

De discussie over een minimale dienstverlening woedt al lang, maar als het van de huidige regering afhangt, komt het er sowieso, al dan niet enerzijds opgelegd. “Klinkt mooi”, zegt voormalig NMBS-topman Etienne Schouppe, “maar praktisch onmogelijk.”

Bij zo’n minimale dienstverlening wordt er voorzien in een beperkt aantal treinritten. Zo moet ervoor gezorgd worden dat de reiziger niet te veel geraakt wordt door een staking. “Maar wie gaat bepalen welke van de 800.000 reizigers wel op de trein mogen en wie niet”, werpt Schouppe als eerste obstakel op. Hij voegt er meteen aan toe: “En welke lijnen schrap je en welke niet?” Een keuze die te moeilijk is om te maken, volgens de voormalige NMBS-topman: “Welke politicus zal zijn nek daarvoor durven uitsteken?”

En dan is er nog het aspect veiligheid: “Rijdt er nu één trein of rijden er veertig, de mensen die instaan voor de veiligheid moeten sowieso aanwezig zijn.” En net dat is een probleem bij een staking. “Het zijn allemaal praktische dingen die het voor mij onmogelijk maken om zo’n minimale dienstverlening op te leggen.”