Plopsa pompt 50 miljoen in De Panne

De pretparkengroep Plopsa gaat de komende vijf jaar nog eens 50 miljoen euro investeren in Plopsaland De Panne. Dat zei CEO Steve van den Kerkhof dinsdag bij de opening van het nagelnieuwe Prinsessia Kasteel. Op die manier moeten tegen 2020 twee miljoen bezoekers op jaarbasis hun weg vinden naar De Panne.

De eerste investering staat er al, namelijk het Prinsessia Kasteel. Dat is een restaurant waar ruimte is voor 350 mensen. Het gaat om een investering van 3 miljoen euro.

Inmiddels is ook de bouw gestart van Heidiland, een volledig nieuw themagedeelte. Daar komt een gezinsvriendelijke coaster Heidi the Ride van ruim 600 meter lang. Aansluitend wordt ook een Oostenrijks dorp opgetrokken. Daarvoor is er een budget van 7 miljoen euro. De coaster moet tegen de zomer van 2016 al een feit zijn, Heidiland komt er tegen Pasen 2017.

Het leeuwendeel van het budget gaat naar het nieuwe hotel dat er nu zeker komt. Plopsa trok het budget op van 10 naar 16 miljoen euro om op die manier ook in lagere prijsklassen te kunnen voorzien. Er zullen 120 gethematiseerde familiekamers worden ingericht in een art-nouveau- en belle-époquestijl. Er komt ook een restaurant voor 750 personen. Met een ondergrondse parking wordt tegemoetgekomen aan de leefbaarheid in de omgeving inzake mobiliteit.

Plopsaland De Panne wordt vijftien jaar. In die periode stak de groep al 100 miljoen euro in het park, met het Plopsatheater en Plopsaqau als grootste verwezenlijkingen. Dit jaar zal afgeklokt worden op 1,6 miljoen bezoekers. De nieuwe investeringen moeten dat aantal opkrikken tot 2 miljoen tegen 2020.

In De Panne werken 320 voltijdse equivalenten op een totaal van 625 binnen de hele pretparkgroep.