Dit verandert er aan onze rijopleiding

Een uitgebreider theoretisch examen, extra manoeuvres op het praktisch examen en een verplichte terugkomdag voor beginnende bestuurders. Met die aanpassingen aan de rijopleiding wil minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het aantal verkeersdoden terugdringen. “We gaan aan beginnende bestuurders meer kennis en kunde vragen, zodat jongeren beter gewapend zijn tegen de risico’s van de weg”, zegt Weyts. De nieuwe opleiding moet in 2017 van start gaan. 

Overtredingen van een hogere graad zullen bijvoorbeeld zwaarder doorwegen in de score op het theoretisch rijexamen. Ook het praktisch rijexamen zal er anders uitzien: wie zijn rijbewijs wil halen zal extra manoeuvres moeten doen en ook risicoperceptie en rijden met een gps worden onderdeel van het examen. “Vandaag is zelfs achteruit rijden geen vast onderdeel meer van het rijexamen”, zegt Weyts. Dat verandert dus.

Opleiding wordt langer

De rijopleiding wordt ook verlengd. Vandaag kan je drie maanden na het behalen van je voorlopig rijbewijs al je praktijkexamen afleggen. Weyts wil beginnende bestuurders meer tijd geven om ervaring op te doen. Hoe lang dat dan is, is nog niet vastgelegd, maar er is sprake van minstens negen maanden. 

Verplichte terugkomdag

En er komt ook een verplichte terugkomdag voor beginnende bestuurders, na een periode van zes tot negen maanden. Enkele maanden na het behalen van het rijbewijs, krijgen alle beginnende chauffeurs deelnemen een extra leermoment waar rijvaardigheden zoals veilig rijden over een nat wegdek, uitvoeren van een noodstop of uitwijkmanoeuvres bijgebracht worden. Die terugkomdag zou wel zowat 120 euro kosten, zegt het kabinet.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid vindt dat alvast een goed idee. Want in de landen waar ze die terugkomdag al hebben, zoals in Oostenrijk, is het aantal verkeersdoden met dertig procent gedaald.