Jambon: "keuzemenu bij noodnummer 112"

Om valse bellers af te remmen, wil minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) het gebruik van een keuzemenu uittesten bij het noodnummer 112. Dat staat maandag in Het Laatste Nieuws en De Morgen.

In één of twee provincies, wellicht aan de taalgrens, komt er binnenkort een proefproject. Een maand lang zullen bellers er niet rechtstreeks een operator aan de lijn krijgen, maar zich eerst door een computermenu moeten toetsen. Wanneer het start, staat nog niet vast.

"We pakken twee problemen aan. Elke oproeper moet een antwoord in zijn eigen taal krijgen", zegt Jambon. Bellers die aan de taalgrens wonen, komen vaak terecht bij de provincie die net in het andere taalgebied ligt. "Ook willen we oneigenlijke oproepen vermijden, zodat de operators zich op de echt dringende oproepen kunnen concentreren."

Hoe gaat het in zijn werk?

Maar hoe gaat dat keuzemenu concreet in zijn werk?  "We willen werken zoals een callcenter werkt", aldus Jambon. "Je moet eerst een keuze maken in welke taal je bediend wil worden, nadien moet je aangeven op je medische hulp, brandweer of politie nodig hebt. Ik benadruk dat het om een pilootproject gaat, we gaan het project testen en zullen nadien conclusies trekken." 

Kritiek

De Belgische Vereniging voor Spoedartsen is niet te vinden voor het initiatief. "Mensen die een beroep doen op die hulpdiensten zijn in paniek en vaak alle realiteitsbesef kwijt", zegt voorzitter Jan Stroobants. "Die moet je met een mens aan de andere kant van de lijn begeleiden, niet met een computer." De vereniging ziet liever meer personeel aan de noodtelefoons.