Dit zijn de meest filegevoelige afritten

Op 1 op de 5 afritten in Vlaanderen staan elke dag files. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Weyts aan VTM NIEUWS. Voor het eerst zijn alle afritten en hun filegevoeligheid in kaart gebracht. De filetopper is de afrit van de E40 in Aalst waar elke dag gemiddeld 90 minuten file is. Onder meer die afrit wil Weyts nu ook aanpakken.

Voor het eerst zijn door het Vlaams Verkeerscentrum alle afritten in Vlaanderen in kaart gebracht, in totaal 400. Daarvan zijn er 80 filegevoelig. Als het verkeer vast komt te zitten aan een afrit, wordt alles gestremd. Het kan ook gevaarlijk worden: als een file op de afrit terugslaat op de uitvoegstrook of de pechstrook van de snelweg, ontstaat er een ernstig verkeersveiligheidsrisico. Chauffeurs die de afritfile te laat in de gaten krijgen, worden gedwongen tot gevaarlijke manoeuvres. “Ik investeer om het verkeer vlotter en veiliger te maken”, zegt Weyts. “Ik kan dus niet om de afritten heen.”

Van de 80 meest filegevoelige afrtitten, is dit de top 5:

  1. Aalst (Ninove), E40 richting Brussel (gemiddeld 89 minuten file/dag)
  2. Affligem, E40 richting Oostende (gemiddeld 70 minuten file/dag)
  3. Halle, Brusselse buitenring (R0) (gemiddeld 53 minuten file/dag)
  4. Lembeek, E429 richting Doornik (gemiddeld 52 minuten file/dag)
  5. Groenendaal, Brusselse binnenring (R0) (gemiddeld 49 minuten file/dag)

Het op- en afrittencomplex Geel-West werd al volledig heringericht. Bij de afrit van Beernem werden verkeerslichten geplaatst en met gericht hakhoutbeheer werd de zichtbaarheid er sterk verbeterd. De files daar zijn sterk afgenomen zegt Weyts. Waar nodig wordt nu ook de infrastructuur veranderd. Zo is er een grote herinrichting van het op- en afrittencomplex in Aalter (E40) gepland: een van de missing links in Vlaanderen die vlot verkeer afremt.

Door aanpassingen te doen aan de afritten, kunnen de files er 20 tot 40 procent verminderen.