“7 op 10 Vlamingen wil mobiliteitsbudget”

Zeven op de tien Vlamingen is voor een hervorming van het systeem van bedrijfswagens naar een ruimer en vooral vrijer mobiliteitsbudget voor alle werknemers. Dat besluit Groen uit een enquête uitgevoerd door iVox. De groenen vinden het dan ook hoog tijd om nu effectief werk te maken van het mobiliteitsbudget.

Door de hoge loonkost is het voor een werkgever vandaag aantrekkelijker om werknemers te betalen met een auto of een tankkaart dan in euro's. "In 2015 loopt de steun aan salariswagens op tot bijna 5 miljard euro, meer dan we vandaag uitgeven aan de NMBS, De Lijn en de MIVB samen. Het systeem is totaal ontspoord", hekelt Groen-voorzitter Meyrem Almaci.

Slechts een handvol Vlamingen beseft volgens Groen ten volle hoeveel belastinggeld er naar de salariswagens gaat. Bovendien vindt één op twee Vlamingen het huidige systeem onrechtvaardig en ziet meer dan de helft het als voornaamste oorzaak van luchtvervuiling.  

Hoog tijd dus voor een hervorming, vinden de groenen. Ze pleiten voor een mobiliteitsbudget in de vorm  van een flexibel belastingkrediet, waardoor werknemers meer loon én vooral meer vrijheid zouden krijgen om zelf te beslissen hoe ze naar het werk gaan. Fietsers krijgen wel een bonus.

700 tot 2.780 euro per jaar

Afhankelijk van de afstand tot je werk, kan het budget dat Groen voor ogen heeft oplopen van minstens 700 tot 2.780 euro per jaar. Wat overblijft na je vervoersonkosten mag je houden. Het geld om dat te betalen, zo'n 4,1 miljard euro, haalt Groen bij de huidige trein- en busabonnementen, de kilometer- en de fietsvergoedingen.

En natuurlijk bij de bedrijfswagens. De partij wil de steun aan salariswagens met een kwart terugschroeven, van 1,2 tot nog 0,9 procent van het bbp - "het niveau van Duitsland". Aan de grote groep wagens die nodig zijn voor de dagelijkse werking van de bedrijven, raken de groenen niet.

Op de simulator op groen.be/mobiliteitsbudget kan iedereen zelf uitrekenen hoeveel zijn of haar mobiliteitsbudget zou bedragen.