Antwerpse haven zet waterbussen in

Het Antwerpse Havenbedrijf wil vanaf 2016 of ten laatste 2017 waterbussen inzetten op de Schelde, zowel voor recreatie als woon-werkverkeer. Dat heeft havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van het Havenbedrijf Marc Van Peel (CD&V) bekendgemaakt. Het initiatief moet de verkeershinder tijdens de werken aan onder meer de Oosterweelverbinding verlichten en ook op langere termijn de files rond Antwerpen doen afnemen.

Stad en haven gaan nu gesprekken aanknopen met verschillende partners die mee in het verhaal zouden willen stappen. Dat het niet gaat om een wild idee dat nooit gerealiseerd zal raken, wil het Havenbedrijf meteen duidelijk maken door een concreet budget van 30 miljoen euro te voorzien voor het watermobiliteitsproject. 

"Onbenutte snelweg"

Volgens Van Peel is de Schelde een "onbenutte snelweg" voor woon-werkverkeer. "Een studie toonde tien jaar geleden al aan dat als er ergens in Vlaanderen een succesvol businessmodel voor watermobiliteit mogelijk is, het in Antwerpen is", zegt hij. "In buitenlandse havensteden als Londen, Rotterdam en Hamburg is het bovendien al langer ingeburgerd. Nu willen we er ook hier op korte termijn werk van maken."

Gesprekken met De Lijn

De waterbussen kunnen volgens het Havenbedrijf worden ingezet op drie niveau's: een havenlijn, een stadslijn en een regiolijn. Aanvankelijk zal dat allicht - met een nog te bepalen naam - onder de vlag van de haven zelf gebeuren, maar op termijn zou er een samenwerking moeten ontstaan met andere partijen. Er worden alvast gesprekken gestart met onder meer De Lijn, Vlaanderen, Waterwegen en Zeekanaal en lokale besturen uit de regio.

Kosten vervoersabonnement

Hoeveel het waterbusvervoer voor de gebruiker zal kosten is nog niet duidelijk. "Maar om het een succes te laten worden, zullen dat realistische prijzen moeten zijn die idealiter kunnen worden opgenomen in een openbaar vervoersabonnement", stelt Van Peel.