Factuur voor familie overleden spoorlopers

De NMBS krijgt heel wat kritiek op de manier waarop ze dodelijke ongevallen op het spoor afwikkelt. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Enerzijds is er de willekeur die ze hanteert. Wie een familiale verzekering heeft, krijgt de rekening gepresenteerd. Wie er geen heeft, ziet nooit een factuur. Anderzijds is er het gebrek aan empathie.

De moeder van Charlotte Nuñez (12) kreeg onlangs een factuur van 19.000 euro van de NMBS, één jaar nadat haar dochter onvoorzichtig over het spoor liep en werd gegrepen door een trein. “Van de NMBS hoorde ik niks. Tot in november. Toen kwar er een brief. ‘Innige deelneming’, werd erin gezegd. En ook: dat mijn dochter minderjarig was, en ik dus verantwoordelijk zou worden gehouden voor de schade”, vertelt de mama van Charlotte in Het Laatste Nieuws. Hoe groot die exacte schade was stond in een nieuwe brief die in augustus toekwam. De mama van Charlotte hoeft de rekening niet zelf te betalen, omdat de familiale verzekering tussenkomt.

Maar de brief kwam emotioneel wel hard aan. “Als je zo’n brief krijgt, val je omver. Hoe is het mogelijk? Hebben die mensen zelf geen kinderen? Zijn dat monsters? Ik zweer je: ik stond op het punt te gaan aanbellen bij Jo Cornu (de topman van de NMBS). OM die man te vragen wat hem in godsnaam bezielt.”

Ook de politiek mengt zich. "Mijn vraag is heel duidelijk: stop met die facturen, want je gaat daarmee los voorbij aan de emotionele impact van wat zoiets doet bij mensen. Láát dat. De nabestaanden aan wie je zo'n brief stuurt, hebben iemand verloren. Dat is zwaar genoeg. Belast die mensen niet nog extra met een ijskoude factuur, ook al hoeven ze hem zelf niet te betalen. Toon liever wat empathie", aldus sp.a-kamerlid David Geerts in Het Laatste Nieuws.