Test jezelf voor je condoom weglaat

Vorig jaar zijn er in ons land meer seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) vastgesteld. Volgens het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid is er geen toename, maar worden er meer soa-testen gedaan. Sensoa lanceert vandaag een nieuwe campagne, specifiek om koppels te sensibiliseren: 'Share love, geen soa'. 

Het is de eerste keer dat Sensoa een campagne specifiek richt op koppels. Blijkbaar zijn er te weinig koppels die zich laten testen op soa’s vooraleer ze vrijen zonder condoom. Het ligt erg gevoelig binnen een relatie om het te hebben over elkaars seksverleden. De partners willen er vaak vanuit gaan dat hun wederhelft altijd open en eerlijk is geweest over zijn/haar seksverleden. Maar in werkelijkheid is dit niet altijd zo, en daarom wil Sensoa koppels oproepen om zich te laten testen.

Meest voorkomende soa's

De meeste voorkomende soa’s zijn chlamydia, gonorroe en syfilis. Volgens het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid, dat sinds 2002 toeziet op de evolutie van soa’s in België, is er geen opflakkering van soa’s in ons land. Het aantal diagnoses neemt wel degelijk toe, maar loopt gelijk met het aantal opsporingstest in de bevolking. Met andere woorden hoe meer opsporingstests er worden verricht, hoe meer soa’s er worden gediagnosticeerd.

Geneesbaar

Soa’s zijn hoofdzakelijk het gevolg van bepaald risicogedrag, zoals seks zonder condoom. Het WIV verzoekt patiënten om zich regelmatig door hun arts te laten screenen en beveelt de artsen ook aan om spontaan een test aan hun patiënten voor te stellen. De drie meest voorkomende soa’s – chlamydia, gonorroe en syfilis – zijn te genezen en reageren goed op de tegenwoordig beschikbare behandelingen.

Nieuwe campagne

Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, reageert positief op de soa-cijfers van het WIV. De stijging van zowel het aantal gerapporteerde gevallen en het aantal testen wijst erop dat de herhaalde campagnes en boodschappen naar jongeren en jongvolwassenen wel degelijk effect hebben.

Sensoa blijft zich dan ook inzetten om jongeren te sensibiliseren en lanceert een nieuwe campagne: ‘Share love, geen soa’. Met deze campagne wil Sensoa jongvolwassenen aanzetten om zich te laten testen op seksueel overdraagbare aandoeningen voor ze in een nieuwe relatie het condoom weglaten. Want soa’s en dan vooral chlamydia komt vaak voor in de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar.

Slet of player

Wellicht is het typische relatiepatroon van opeenvolgende, monogame relatie daar mee verantwoordelijk voor. In een nieuwe relatie wordt na een tijdje namelijk vaak het condoom weggelaten zonder zich voorafgaand te laten testen op soa’s. Nochtans kan één van de partners in een vorige relatie besmet zijn met chlamydia zonder daar ooit iets van te merken. De slogans op de affiches wil het vooroordeel tegen gaan dat enkel wie seks heeft met (veel) wisselende sekspartners, kans loopt op een soa. “Je hoeft geen slet of player te zijn om een soa te krijgen”, luidt het in de slogans.