Deal SABMiller en ABInbev: de gevolgen

Het principeakkoord tussen ABInbev en SABMiller over een overname, is historisch. Dat zegt VTM NIEUWS-financieel expert Paul D’Hoore. “In deze sector, maar ook in andere sectoren is dit zelden gezien.” Wat met de concurrentie? Blijft ABInbev in België en zullen de pintjes duurder worden? D’Hoore legt het uit.

“Wat in het verleden wel eens voorkwam, is dat de nummer 1, de nummer 3 van de wereld overnam. Daar was geen gemor over. Maar dat de nummer 1, de nummer 2 nu overneemt, dan komt er plots wel een hele grote concentratie.”

Concurrentie?

Al zullen er weinig problemen gemaakt worden over de overname. “Mocht er een wereldautoriteit zijn die op de concurrentie toekijkt, dan zou die zich wel vragen stellen bij één groep die een derde van de markt in handen krijgt”, legt D’Hoore uit. “Maar die bestaat dus niet. Door de overheden van de verschillende landen en regio’s, die toekijken op de concurrentie, zal die overname dus wellicht wél goedgekeurd worden.”

Waarom?

Wat wil ABInbev bereiken door zijn grootste concurrent op te slokken? “Ze willen in de eerste plaats wereldwijd actief zijn. Hoe groter je bent, hoe efficiënter ja kan werken. Wij denken aan Stella of Jupiler als we over ABInbev spreken, maar het meest verkochte bier ter wereld van hen is Budweiser. Als je in alle landen aanwezig bent, kan je natuurlijk nog meer van dat bier verkopen. En door efficiëntie te werken, kan je natuurlijk veel meer winst maken.”

Te groot voor België?

ABInbev zal een nieuwe vennootschap in België oprichten en het is ook de bedoeling dat ze hun hoofdzetel in ons land houden. “Maar laten we wel wezen: dit bedrijf is eigenlijk niet Belgisch. Wij noemen het graag zo, maar de leiding zit in New York en die zal daar ook blijven zitten.”

Dat ze in België blijven is om historische en fiscale redenen, zegt Paul D’Hoore. “Als de Belgische regering zou overwegen hen iets in de weg te leggen, bijvoorbeeld strengere eisen stellen op fiscaal vlak, dan gaan ze niet lang aarzelen om te verhuizen. Maar voorlopig zijn ze dat dus niet van plan.”

Pintjes duurder?

Paul D’Hoore gelooft niet dat de consument de overname meteen in zijn portefeuille zal voelen. “Maar een groep die zo machtig is, kan wel makkelijk zelf de prijs bepalen. Als topman Carlos Britto vindt dat hij meer winst moet maken en beslist om 1 cent per pintje meer te vragen, dan is dat meteen een gigantisch bedrag voor de groep. Het zal niet meteen gebeuren, maar ze zijn wel zo sterk dat ze het gewoon kunnen doen als ze dat willen.”