Gevangenen werken in callcenter vanuit cel

In de gevangenis van Marche-en-Famenne start eind dit jaar een proefproject waarbij gevangenen een callcenter zullen bemannen vanuit de gevangenis. In opdracht van bedrijven zullen de gedetineerden bijvoorbeeld mensen opbellen om tevredenheidsenquêtes uit te voeren. Als alles goed gaat, wordt het project uitgebreid en komen er ook callcenters in de gevangenissen van Hasselt en Beveren.

Het project in Marche-en-Famenne start met vier gevangenen, die in opdracht van een bedrijf klanten zullen opbellen met vooraf vastgestelde vragen. Later kan het aantal gevangenen die deelnemen aan het proefproject stijgen tot twaalf. De gevangenissen van Beveren en Hasselt kunnen wellicht later volgen.

De bedrijven die de gedetineerden aan het werk zetten, zien het als een kans om de concurrentie aan te gaan met Noord-Afrikaanse callcenters. Belgische bedrijven kunnen namelijk onder de prijs van de buitenlandse callcenters duiken: hier betalen bedrijven 8 euro per uur, in Noord-Afrika ligt die prijs 20 % hoger. Bovendien zijn de callcenters op zoek naar werknemers die vreemde talen spreken, zoals Arabisch, of Albanees.

Volgens de organisatie die gevangenisarbeid organiseert, zijn de risico’s beperkt. “We kunnen nooit 100 % garanderen dat een gedetineerde geen slachtoffers belt, maar de kans is zeer klein”, zegt Jean-Marc Boumal, directeur van Cellmade. Het systeem waarmee de gedetineerden telefoneren is namelijk geautomatiseerd, waardoor een gevangene zelf geen nummers kan intoetsen. Bovendien is er altijd iemand die het gesprek kan onderbreken.