Klacht tegen smartphoneproducenten

Test-Aankoop heeft een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische praktijken inzake Reclame (JEP) omdat producenten van smartphones volgens de consumentenorganisatie niet correct weergeven hoeveel vrije gigabytes een nieuwe smartphone heeft. Via de website www.eerlijkiseerlijk.be kan de consument nagaan hoeveel geheugen zijn nieuwe smartphone echt heeft.

Smartphonefabrikanten willen de consument volgens Test-Aankoop doen geloven dat het werkelijke beschikbare geheugen op hun toestellen overeenkomt met het geadverteerde geheugen. "Maar wie een smartphone koopt met een geheugen van 8 GB, 16 GB of meer, beschikt in werkelijkheid over (veel) minder geheugen om eigen foto's, video's en apps op te slaan", luidt het. Soms is al meer dan de helft van het geheugen ingepalmd door het besturingssysteem of apps die standaard zijn meegeleverd op het apparaat.

Een iPhone 6 van Apple van 16 GB biedt bijvoorbeeld een werkelijk  beschikbaar intern geheugen van maar 10,90 GB. Bij de Samsung Galaxy S6 van 32 GB is dat 24,70 GB, zo berekende Test-Aankoop. "Alle fabrikanten zijn in hetzelfde bedje ziek", zegt de organisatie. Test-Aankoop lanceert een "virtuele leugendetector" (www.eerlijkiseerlijk.be) waar de consument kan nagaan hoeveel vrije capaciteit zijn nieuwe toestel in werkelijkheid heeft.

Test-Aankoop eist dat de fabrikanten correct vermelden over hoeveel vrije gigabytes hun toestellen beschikken. "Consumenten kunnen dit via de informatie van de fabrikant op geen enkele manier achterhalen. Bovendien heeft de consument vaak de indruk dat het aantal beloofde gigabytes overeenkomt met de hoeveelheid die hij effectief kan gebruiken. Dit is dus niet het geval."