Peeters wil Worldline strenger aanpakken

Worldline, de beheerder van het elektronische betaalverkeer, heeft zich geëngageerd tot een schadeloosstelling en de Nationale Bank zal onderzoeken of strengere wetgeving nodig is. Dat was maandag de uitkomst van overleg tussen minister van Economie Kris Peeters, Wordline en vertegenwoordigers van de Nationale Bank naar aanleiding van de problemen bij Worldline.

Vorige week waren er problemen bij de doorstorting naar de handelaars van de elektronische betalingen. Pas zaterdag gingen bij Worldline de laatste betalingsinstructies naar de banken en vandaag moeten alle handelaars hun geld gekregen hebben. Als toezichthouder zal de Nationale Bank nu een audit uitvoeren naar de problemen en onderzoeken of een verstrenging van de wetgeving nodig is, zo meldt het kabinet Peeters na afloop van het overleg. "Een wetgeving die gebrekkig betalingsverkeer sanctioneert", aldus de vicepremier, "kan helpen om dergelijke incidenten in de toekomst te vermijden".

En Worldline engageerde zich om in samenwerking met de zelfstandigenorganisaties een schadeloosstelling van alle getroffen klanten te bewerkstelligen, luidt het. Er is ook sprake van een "commerciële geste". Volgens de minister van Economie wil het bedrijf een "een ernstige inspanning" doen voor de getroffen klanten. "Het betalingsverkeer liep 3 keer in 2,5 jaar tijd fors in de knoop, dat is 3 keer te veel, en dat mag ophouden", aldus Peeters. "Worldline heeft een dominante positie in de markt van het betalingsverkeer. Dat geeft de onderneming net een grote verantwoordelijkheid. Als er wat fout loopt met hun service, heeft dat meteen gevolgen voor duizenden handelaars. Ook de consument ondervindt er nadeel bij", klinkt het.

Ondernemersorganisatie Unizo, ook aanwezig op het overleg, laat weten dat er "harde garanties" geëist werden van Wordline "voor een stabieler netwerk in de toekomst". In de loop van de week is er overleg tussen Worldline en de sector over een schadevergoeding. Een datum is nog niet geprikt.