Ook andere auto's sjoemelen met uitlaat

Autofabrikanten liegen steeds meer over de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van personenwagens. Het verschil tussen wat een autofabrikant u belooft, en wat de auto werkelijk uitstoot en verbruikt, is intussen opgelopen tot 38 procent. Dat blijkt uit een nieuwe studie waarover onder meer De Morgen bericht.

Terwijl het verschil tussen officieel en effectief brandstofverbruik en CO2-uitstoot in 2001 bij Europese wagens nog maar 8 procent was, liep dat vorig jaar verder op tot 38 procent. Het toenemende verschil zou voor de consument een extra kost van 450 euro per jaar vertegenwoordigen. "Het verschil kan niet verklaard worden door rijgedrag of andere factoren", benadrukken de onderzoekers van de International Council on Clean Transportation (ICCT) in de krant.

Het onderzoek van ICCT gebeurde over een periode van veertien jaar bij 600.000 wagens, verspreid over zes landen. De studie laat zien dat de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik de voorbije jaren wel daalden, maar niet op de forse manier waarop de autofabrikanten willen laten uitschijnen.

De onderzoekers pleiten voor betere en strengere testen. Op Europees niveau komen er in de toekomst sowieso testen die niet alleen in laboratoriumomstandigheden uitgevoerd worden en zo een realistischer beeld moeten geven van het werkelijke verbruik en de uitstoot. De onderzoekers pleiten er ook voor dat meer onafhankelijke organisaties via steekproeven testen uitvoeren.

Intussen is er voor de Belgische Volkswageneigenaars goed nieuws. Federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) vindt dat burgers en bedrijven geen fiscaal nadeel mogen ondervinden van de fraude van een autoconstructeur. Hij laat onderzoeken of er via een omzendbrief fiscale tolerantie kan komen voor de eigenaars die door het schandaal getroffen zijn.