"Nooddiensten straks bereikbaar via app"

Sinds februari 2015 kunnen doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem via sms een oproep versturen naar noodcentrales. Dit project zit nog in pilootfase en er doken al enkele technische foutjes op. Een applicatie voor smartphones, App112, waarbij diegene in nood in real time kan chatten met de hulpverlener, moet voor verbetering zorgen. Dat zegt CD&V- Kamerlid Jef Van den Bergh, die daarover minister van Binnelandse Zaken Jan Jambon ondervroeg.

Om te kunnen sms'en naar nooddiensten moet je eerst een gratis persoonlijk nummer opvragen via sms of e-mail. Amper 700 van de 40 000 doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem vroegen momenteel een specifiek nummer op. "Het huidige systeem is veel te omslachtig: een persoonlijke nummer opvragen, je registreren, ... Waarom kan je niet gewoon een sms versturen naar het noodnummer 112?", meent Van den Bergh.

Tijdens de testfase doken al enkele technische problemen op, waaronder onjuiste lokalisatiegegevens. De smartphone-applicatie App112 moet zorgen voor een betere lokalisatie en correcte persoonsgegevens. Via deze app kunnen oproepers rechtstreeks chatten met hulpverleners. "Met de App112 kiest men eindelijk voor de technologische vooruitgang die bij deze tijd past. Minister Jambon bevestigt dat het pilootproject verdergezet zal worden en dat is een goede zaak. Maar ik blijf hoopvol wachten op het moment dat een simpele sms naar 112 voldoende is om uit de nood geholpen te worden", aldus Van den Bergh.