Zorgt deze macho voor veiliger verkeer?

Geen schokkende  foto’s meer, wel een machofiguur met een ferme snor en een dikke ketting moet ons veilig rijgedrag aanpraten. Maak kennis met Ray, de nieuwe verkeersmascotte van Vlaanderen. “Luister naar Ray, niet te snel is dik okay”, luidt het in de nieuwe campagne, die zondag officieel wordt voorgesteld. Wat denk jij, een goeie campagne?

Voorlopig is er nog maar een bord met de campagne, langs de snelweg E314 tussen Lummen en Brussel. De campagne is een idee van een Brussels reclamebureau, in opdracht van de Vlaamse overheid, dat sinds de laatste staatshervorming verantwoordelijk is voor verkeerscampagnes. Volgens het reclamebureau speelt Ray in op het beeld dat Vlamingen hebben van snelheidsduivels. En als zo iemand trager rijden ok vindt, dan de rest van de Vlamingen ook, luidt de redenering. 

Helemaal anders dus dan de harde beelden van de voorbije jaren. Denk maar aan het jonge meisjes dat door de voorruit vliegt omdat ze geen gordel draagt. Een zachtere campagne, want choqueren werkt steeds minder, volgens de reclamebureaus.

"Ray valt op"