Handelaars niet betaald door Worldline

Een groot aantal handelaars van wie de klanten met een betaalkaart betalen, hebben sinds vorige week vrijdag het geld van die betalingen nog niet gekregen. "Er zit een vertraging op het doorstorten van de transacties", bevestigt woordvoerder Bram Boriau van Worldline, het bedrijf dat het elektronisch betalen beheert.

Wanneer klanten met hun kaart betalen, gaat het bedrag van hun rekening en zorgt Worldline voor het doorstorten op de rekening van de handelaar. Op dat laatste onderdeel zit nu dus "een vertraging".

Volgens Worldline geldt het probleem niet voor alle kaarten en niet voor alle handelaars, maar meer precies kan hij niet zijn. "We zijn alles in kaart aan het brengen en we zullen er alles aan doen om de vertraging zo snel mogelijk op te lossen." De woordvoerder benadrukt dat het geld niet verloren is.

Ondernemersorganisaties reageren verbolgen

"Alweer problemen met Bancontact-betalingen en alweer is handelaar de dupe", tweet Unizo-topman Karel Van Eetvelt woensdagochtend. In de voorbije eindejaarsperiodes was er al twee keer een panne bij Worldline. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) eist intussen al "een passende schadevergoeding voor alle getroffen handelaars".