Autotunnel onder Meiserplein geschrapt

De Brusselse regering verwijst het prestigieuze plan om een tunnel voor het autoverkeer te graven onder het Meiserplein naar de prullenmand. Dat staat maandag in De Standaard.

Duizenden auto's overspoelen dagelijks het Meiserplein in Brussel, wat tot heel wat verkeerschaos leidt. Daarom besliste de Brusselse regering in maart 2013 om twee tunnels te graven onder het plein, een voor auto's en voor het openbaar vervoer. Dat zou de leefbaarheid ten goede komen, was de redenering.

Maar die tunnel voor auto's komt er niet, zo melden Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) op basis van een nieuwe studie. "De reden is simpel. We verbeteren er de levenskwaliteit niet mee", zegt Smet.

Uit de nieuwe berekeningen blijkt dat 40 tot 50 procent van het autoverkeer ondergronds zou gaan. Maar de afwikkeling van de drukke kruispunten, die tot veel overlast leiden, zouden nog steeds bovengronds gebeuren. Bovendien zou door de bouwtechnische eisen de grootte van de voetpaden beperkt worden en zou er een strook van een halve kilometer zijn zonder oversteekplaats.

Brussel schrapt daarmee een investering van minstens 160 miljoen euro. Minister Smet verzekert wel dat er nog aparte tunnelkokers voor de tram en de metro komen. Ook voorziet hij de heraanleg van de Reyerslaan tot een leefbare stadsboulevard. "We zullen wel degelijk investeren."