Tips voor een geslaagde 1e schooldag

Morgen is het zover, 1 september. Een spannende dag voor de meer dan één miljoen kinderen die opnieuw naar school moeten. Zo’n eerste schooldag gaat vaak gepaard met heel wat traantjes en stress. Dat is niet alleen zo voor de kinderen, maar ook voor de ouders. Deze tips helpen hen hun kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden voor de grote dag.

Voldoende slaap

Kinderen tot twaalf jaar oud hebben minstens elf uur slaap nodig. Als je kind morgen dus om pakweg zeven uur moet opstaan, moet het straks al om acht uur gaan slapen. 

Om een goede nachtrust te verzekeren, gaat de tablet of smartphone van je kind ten laatste een uur voor het slapengaan uit. Je kan je zoon of dochter wel nog een verhaaltje voorlezen.

Stevig ontbijt

De eerste schooldag beginnen doe je met een stevig ontbijt. Zorg voor wat cornflakes of muesli en een sneetje bruin brood met choco, confituur, kaas of mager vlees. Een glas melk en wat havermoutpap mag ook.

Eet je kind ’s middags niet warm op school? Kies dan opnieuw voor bruin brood. Deze keer niet met choco of confituur, maar wel met mager beleg. Zorg ook voor wat groenten. Dat mag ook in de soep of als beleg op de boterham. Een dessert kan, maar kies dan wel voor yoghurt of pudding.

Zorg dat je kind ook twee tussendoortjes heeft, eentje voor ’s morgens en eentje voor in de namiddag. Laat het snoep thuis, maar geef een droge koek, een stuk fruit of snoepgroenten zoals kerstomaatjes mee.

Geen te zware boekentas

Zorg dat de boekentas van je kind niet te zwaar is. Eigenlijk mag die amper tien procent wegen van het lichaamsgewicht van je kind. Weegt je kind dus 35 kilogram, dan mag de boekentas maar drie en een halve kilo wegen.

En wat steek je nu allemaal in die boekentas? Een pennenzak, een schriftje en de schoolboeken. Een agenda hoeft niet want daar zorgt de school voor. Denk ook aan het lunchpakket, de tussendoortjes en een flesje water. En zorg ook voor een trui.