Gedaan met harde verkeerscampagnes

De gruwelijke affiches en spots als die van een meisje zonder gordel dat door de voorruit van een auto vliegt, behoren tot het verleden. Voortaan maakt in Vlaanderen het reclamebureau Leo Burnett, dat eerder ­reclame maakte voor waspoeders en gsm's, de verkeerscampagnes. "De Vlaming choqueren, dat werkt niet meer. Wij ­kiezen voluit voor humor", zegt reclameman Tom Garcia in de kranten van het Mediahuis.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts trekt 133.000 euro uit voor het nieuwe campagneoffensief, dat tussen oktober van dit jaar en augustus van 2016 loopt. Opmerkelijk: Vlaanderen krijgt er ook een verkeersheld bij: Ray. "Hij zal de campagnes aankondigen, het wordt een wat flamboyante, coole figuur", aldus Garcia. Bob blijft wel bestaan. Dat is eigendom van het BIVV dat de eindejaarscampagne voor zijn rekening neemt. 

Schokkende campagnes zoals in Ierland (zie hieronder), zullen in Vlaanderen ondenkbaar zijn.