Ahold ziet winst en omzet groeien

De Nederlandse retailer Ahold, die gaat fuseren met Delhaize, heeft in het tweede kwartaal een hogere winst en omzet geboekt dan een jaar eerder. In Nederland wist dochteronderneming Albert Heijn haar marktaandeel uit te breiden, terwijl bezuinigingen de winstgevendheid op peil hielden in de Verenigde Staten.

Ahold meldde donderdag een omzet van 8,7 miljard euro over het tweede kwartaal. Mede dankzij gunstige wisselkoerseffecten steeg de omzet met 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Zonder valuta-effecten resteerde een groei van 3 procent. Het onderliggende bedrijfsresultaat verbeterde op die basis met 2 procent tot 331 miljoen euro. De nettowinst steeg met bijna een vijfde naar 195 miljoen euro.

In Nederland lag de omzet bijna 7 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2014. Daarbij profiteerde Albert Heijn naar eigen zeggen van verbeteringen in het assortiment. Klanten deden vaker boodschappen bij Albert Heijn, dat daardoor zijn marktaandeel wist te vergroten. Daarnaast werd de omzet opgevoerd door de ombouw van oude C1000-winkels en de opening van acht nieuwe vestigingen in België.

In de VS, de grootste markt van Ahold, bleef de omzet stabiel en verbeterde het bedrijfsresultaat met 7 procent. Ahold tracht zijn winkels in de VS aantrekkelijker te maken voor klanten en is tevreden over de vorderingen die daarmee worden geboekt.

Bestuursvoorzitter Dick Boer sprak van een "sterk" kwartaal. Hij hield vast aan de eerder uitgesproken verwachtingen voor dit jaar. Daarbij wordt gerekend op een vrijwel stabiele kasstroom ten opzichte van 2014.