Delhaize pakt verspilling slim aan

Supermarktketen Delhaize vraagt zijn personeel om producten met een langere houdbaarheidsdatum niet direct in de rekken te leggen. “Anders raken de eerste in de rij nooit verkocht.” Dat melden de kranten De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag.

Dagelijks blijft Delhaize met zo’n 35.000 niet verkochte maaltijden zitten. Dat kost niet alleen geld, het is ook verspilling, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Een deel kunnen we wel wegschenken, maar wat vervallen is, moeten we vernietigen. Daarom zoeken we oplossingen. Bij onszelf, maar ook bij de klant.”

Achterste pakje

Veel klanten plukken maar al te graag het achterste pakje uit de rekken, op zoek naar de verste houdbaarheidsdatum. Met als resultaat dat de eerste pakjes in de rij amper of zelfs nooit in een karretje belanden.

Delhaize heeft daarvoor een simpele oplossing uitgedokterd. “We vragen het personeel om minder in de rekken te leggen. Zo hebben producten in de winkel doorgaans een gelijkaardige houdbaarheidsdatum. Kroppen sla van vijf, zes of zeven dagen bijvoorbeeld. Verre datums komen er pas bij als er niet meer voldoende is. Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken.”

Kromme of rechte wortel

Of de aanpak werkt, kunnen ze bij Delhaize nog niet in cijfers uitdrukken. Maar volgens retailspecialist Gino Van Ossel is het wel de enige methode die resultaat kan opleveren. “Sensibiliseren haalt hier namelijk maar weinig uit”, zegt hij. “Je kan klanten overtuigen dat een kromme, lelijke wortel net zo lekker is als een rechte.”

“Maar bij houdbaarheidsdata is dat een andere zaak. Het is nu eenmaal eigen aan de mens om altijd op zoek te gaan naar iets wat het langst houdbaar blijft. Maar je kan het niet met elk vers product doen. Wie vier potjes yoghurt koopt, wil toch dat die op z’n minst nog vier dagen goed zijn. Vinden klanten dat niet meer in de winkel, dan gaan ze elders."