Klachten over garantie verdubbeld

In twee jaar tijd heeft de economische inspectie meer dan dubbel zoveel klachten over de wettelijke garantie ontvangen. Dat meldt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Vooral met smartphones en tablets zijn er problemen, schrijft de krant Het Nieuwsblad vandaag.

De economische inspectie kreeg vorig jaar 1385 klachten en vragen binnen over de 'garantieregelingen'. 'De consument heeft wettelijk recht op twee jaar garantie. De verkoper mag die niet beperken', antwoordt minister voor Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) op een parlementaire vraag van Leen Dierick (CD&V).

Meer bewust van rechten

Het aantal klachten neemt beduidend toe: in 2012 waren er nog niet half zoveel (630), in 2013 al 955. Volgens Peeters komt de stijging vooral doordat de consument zich meer en meer bewust is van zijn rechten. 'Tegelijk wil ik ook de verkopers informeren, zodat ook zij niet voor verrassingen komen te staan.'

Het hoge aantal toont volgens Peeters dat garantie vaak geweigerd wordt, ook binnen de eerste zes maanden na de aankoop. Nochtans heeft de consument dan altijd recht op herstel of vervanging. Enkel in de periode erna moet de consument kunnen aantonen dat het probleem al bij de aankoop ontstond. Volgens Peeters komt het ook geregeld voor dat accessoires of toebehoren onterecht worden uitgesloten.

Smartphones en tablets

Meer dan een derde van de klachten - 535 om precies te zijn - had te maken met smartphones, tablets en dergelijke. Die toestellen zijn nogal frêle. Bovendien zijn er volgens de economische inspectie vaak conflicten omdat een verkoper de garantie weigert op basis van een schram die volgens de kopers niets te maken heeft met het eigenlijke probleem.

Bemiddeling

Ook over auto's, elektronische toestellen en meubelen zijn er nogal wat klachten. De economische inspectie onderzoekt die, en probeert door bemiddeling de handelaar tot een correcte toepassing van de wettelijke regels te dwingen. Als dat niet lukt, stapt ze naar het parket. Dat gebeurde vorig jaar in negentien gevallen.

De inspectie verwijst consumenten voor het afdwingen van hun rechten sinds juni door naar de nieuwe consumentenombudsdienst. Die probeert dan door bemiddeling, die gratis is, tot een oplossing te komen.