"Reizigers betalen toch bij defecte automaat"

In een open brief aan Jo Cornu, CEO van de NMBS, kaarten reizigersverenigingen TreinTramBus, navatteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop vandaag de pannes van de NMBS-ticketautomaten aan. Reizigers die geen ticket konden kopen door een defecte automaat, moeten aan boord toch een toeslag van 7 euro betalen.

Reizigers die een ticket willen kopen bij de treinbegeleider betalen het boordtarief, 7 euro extra, ook als dit gevolg is van een defecte automaat”, melden de reizigersorganisaties. “Wie te goeder trouw is, kan daarna de 7 euro terugvorderen via een complexe en langdurige procedure, terwijl de verantwoordelijkheid eenduidig bij de NMBS ligt. De reiziger draait dus op voor het tekort schieten van de vervoersmaatschappij.”

De verenigingen zijn eveneens verbaasd over het feit dat de pannes van de automaten niet in real time worden doorgeseind aan de treinbegeleiders, “ondanks beloftes die de NMBS hierover deed op een overleg met de reizigersverenigingen begin 2014.”

Navetteurs.be, TreinTramBus en Test-Aankoop eisen daarom dat het huidige systeem met de toeslag van 7 euro , dat zij onaanvaardbaar vinden, wordt stopgezet. “Er moet  worden teruggekeerd naar het vroegere systeem, waarbij de treinbegeleider de boordtoeslag kan uitschakelen als de reiziger te goeder trouw is.”

[OPROEP] Hebt u al het boordtarief van 7 euro extra moeten betalen, terwijl de automaat in het station kapot was? Laat het ons weten via Facebook (VTM NIEUWS), 4040 (SMS), 4040@vtm.be of via de app.