Zo verouderd is ons verkeersreglement

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) pleit voor een nieuw verkeersreglement. “Sommige zaken zijn compleet verouderd”, aldus gedelegeerd bestuurster Karin Genoe. Wij zetten de vijf meest verouderde zaken uit de wegcode op een rijtje.

De rijkswacht

Bij een snelle screening van het bijna 600 pagina’s tellende exemplaar van het verkeersreglement, botsen we een aantal keren op het woord ‘rijkswacht’. De landelijke politiedienst bestaat echter al zo’n slordige 14 jaar niet meer. “Hoog tijd om daar verandering in te brengen”, zegt Genoe.

Een mallejan?

“Wanneer de lading van een mallejan langer dan 12 meter is, moet een begeleider te voet achter de lading volgen”, staat te lezen in de wegcode. Een mallejan werd vroeger gebruikt in de bosbouw om boomstammen en lange voorwerpen te vervoeren. Maar tegenwoordig kent niemand dat voertuig nog, laat staan dat het nog vaak gebruikt wordt. "Dit soort van regels zijn onnodig en maken het geheel veel te omslachtig", aldus Karin Genoe. 

Wandelen achter paard en kar

In de wegcode wordt ook een aantal keer verwezen naar  ‘iemand die het voertuig moet begeleiden door erachter te lopen’. “Ik daag iedereen uit om eens achter een voertuig te lopen op een snelweg”, aldus Genoe. “Toen men nog met paard en kar werkte, ging dat nog. Maar zie je nu al iemand achter een vrachtwagen lopen?”

Taalgebruik

Je hoeft het verkeersreglement niet helemaal te lezen om de wenkbrauwen een aantal keer te fronsen bij lange zinnen en moeilijk taalgebruik. “Het zijn omschrijvingen die geen toegevoegde waarde hebben. We willen er komaf mee maken en de wegcode herschrijven.”

Gsm-gebruik achter het stuur

Opvallend is dat er in het omslachtige verkeersreglement geen melding gemaakt wordt van gsm-gebruik achter het stuur. "Dat is een problematiek die tegenwoordig erg belangrijk is. Het is nog maar eens een voorbeeld van het feit dat de wegcode verouderd is. We moeten dit zeker meenemen in de hernieuwde versie."