Roze tractor kaart prijsproblematiek aan

Vlaamse landbouwers hebben vandaag hun actie ‘Tractor Roza’ opgestart, een pop-upmarkt die door heel Vlaanderen trekt en de voedselprijsproblematiek aankaart. Consumenten kunnen de kostprijs van het product zien en de prijs die de landbouwer er vandaag voor krijgt. Daarna kiest de klant zelf hoeveel hij of zij voor het product betaalt. De actie werd vanmiddag in Oostende afgetrapt.

Jonge boeren van de Groene Kring en de Boerenbond gaan het land doorkruisen met hun roze tractor en een marktkraam met eigen producten. Hierbij hanteren ze een unieke formule: de consument kan de kostprijs van het product zien en de prijs die de landbouwer er vandaag voor krijgt. Daarna wordt de keuze aan de consument gelaten om te beslissen hoeveel hij voor het product wil geven.

De eerste halte van de roze tractor is een onverhoopt succes, zegt coördinator van de actie Remie Dewitte. "We zijn om 14 uur gestart. Het is een groot succes, in die mate dat we op ongeveer een halfuur onze eerste voorraad uitverkocht hadden. Na een noodgedwongen korte sluiting, gaan we ons kraam opnieuw openen."

Veel passanten aan de markt worden aangetrokken door de roze tractor. "We zijn met een vijftiental jonge mensen van de Groene Kring. Naast de verkoop, is het natuurlijk ook een kwestie van sensibiliseren. We merken dat de mensen wel interesse tonen in de problematiek", aldus Dewitte.

'Tractor Roza' kadert in de sensibiliseringsactie 'S.O.S. Voedselprijzen'. De actie zal eindigen in Brussel op de extra Europese Landbouwraad naar aanleiding van de voortdurende crisis in diverse land- en tuinbouwsectoren. "De landbouwer zit op zijn tandvlees", meent schepen van landbouw van Oostende, Krista Claeys. "Het Russisch embargo en de prijzenpolitiek van de warenhuizen zorgen momenteel voor een wurggreep binnen de landbouwsector."

Afbeelding: @GroeneKring