Beloning voor wie in daluren winkelt

Supermarktketen Colruyt is in juni gestart met een proefproject waarbij de winkel korting en spaarpunten geeft aan klanten die tijdens de daluren boodschappen komen doen. Tot nu toe gaat het om een beperkt proefproject in één filiaal. Dat melden Mediahuis-kranten donderdag. Vandaag komen nog altijd te veel klanten op het drukste moment van de dag naar de supermarkt. En dat veroorzaakt niet alleen lange files aan de kassa, maar ook op het parkeerterrein.

Twee op de drie Vlamingen nemen de auto om boodschappen te doen, zelfs als de supermarkt op amper een kilometer van onze woning ligt. Volgens Johan Boonen van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), is het “een gewoonte en doen we het allemaal”. Het is pas vanaf 55 jaar dat we de auto vaker laten staan.

Een van de problemen is dat we maar een keer per week, en dit doorgaans op piekmomenten, naar de supermarkt gaan, en dan telkens veel boodschappen meenemen: niet evident, zonder auto. Daarom onderzoekt het VIM nu, samen met onder meer vervoersmaatschappij De Lijn, de federatie voor handel en diensten Comeos, supermarkt Colruyt en De Fietsersbond, hoe ze klanten kunnen aanmoedigen om op een meer gespreide manier naar de supermarkt te gaan. Het liefst ook met de fiets of de bus.

Ze hebben concrete voorstellen, die het komende jaar worden onderzocht. “Zo kunnen supermarkten fietskarretjes aanbieden, of kortingen en spaarpunten geven. Ook infoborden met de drukste winkelmomenten kunnen mogelijk verhinderen dat we allemaal op hetzelfde moment boodschappen gaan doen”, zegt Johan Boonen van VIM.