Zeppe en Zikki: "Draag altijd je gordel"

Een op tien Vlamingen draagt geen gordel in de wagen en dat terwijl een ongeval zonder gordel al dodelijk kan zijn vanaf 20 kilometer per uur. Verontrustender wordt het als het over de passagiers op de achterbank gaat: vier op de tien klikt zich niet vast. Omdat daar vaak kinderen zitten, focust een nieuwe campagne zich nu specifiek op dat jonge publiek, met Zeppe en Zikki als mascottes.

De campagne kreeg de naam ‘Riem Team’ en is een samenwerking tussen VTM KZOOM, de Vlaamse overheid en VAB. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA): "Jong geleerd is oud gedaan. Samen met Zeppe & Zikki willen we kinderen tonen dat de gordel bij de auto hoort. De gordel vastklikken is een kleine moeite, maar het maakt een groot verschil in het aantal slachtoffers. Het is de makkelijkste manier om je eigen leven te redden. De gordel moet echt een reflex worden bij jong en oud". Gordeldracht verdubbeld de overlevingskansen bij een ongeval.

Naast radio- en televisiespots zijn Zeppe en Zikki ook te zien langs de snelwegen op grote affiches. Daarnaast is het duo ook de hele zomer dagelijks te zien bij VTMKZOOM, telkens om 07.10 uur en om 17.20 uur.