Bestuurders lappen zone 30 aan laars

Al tien jaar rijden we in België door zones 30, maar we passen ons rijgedrag nog altijd niet aan. Vorig jaar zijn 'n goede 92.000 bestuurders geflitst toen ze te snel reden in een zone 30. Dat is een recordaantal. Maar vaak zijn die zones slecht ingericht om zo traag te rijden. 

De zone 30 is sinds 1 september 2005 verplicht in een schoolomgeving, maar komt ook steeds vaker voor in het centrum van de stad. Toch hebben we in tien jaar tijd ons rijgedrag amper aangepast. Uit nieuwe cijfers van de federale politie blijkt dat vorig jaar in alle lokale politiezones samen 92.076 bestuurders geflitst zijn. Dat is een record. Het zijn er nog eens 5628 meer dan in 2013. Eén op de tien bestuurders rijdt bijna dubbel zo snel als toegelaten.

"Bestuurders zien dan ook amper dat ze een zone 30 binnenrijden", zo reageren de mobiliteitsorganisaties VAB en Touring. "De verkeersborden zijn vaak te klein en de wegmarkering is afgesleten." Verkeers­expert Johan De Mol (UGent) pleit dan weer voor trajectcontrole. "Het lijkt de enige manier om bestuurders ­trager te doen rijden."