Meer klachten over rijgedrag postbodes

Er komen alsmaar meer klachten binnen over de manier waarop postbodes zich op de weg gedragen. Vorig jaar kreeg de ombudsdienst voor de postsector meer dan 15.000 klachten, waarvan een opvallend groot deel over het rijgedrag. Dat meldt Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws.

Volgens de ombudsdienst gaan de meeste klachten over links rijden, te snel rijden en rijden op voet- en fietspaden. “Maar ook beschadigingen komen voor. Het gaat dan om schade aan brievenbussen, gevels, opritten en voertuigen die wordt veroorzaakt door de auto of (brom)fiets van de postbode”, aldus de ombudsdienst. “Postbodes hebben tegenwoordig wel minder tijd en meer werk. En dan wordt er al eens een overtreding begaan om de verloren tijd in te halen.”

Bij Bpost erkennen ze het probleem. Zij vinden dat postbodes de regels moeten volgen. “Postbodes die een overtreding begaan, worden terechtgewezen en verder opgevolgd”, zegt woordvoerder Jean-Pierre Neyns. 

Volgens de vakbonden moet het vaak gewoon te snel gaan en heeft een postbode nauwelijks tijd tijdens zijn ronde. Maar ook zij zeggen dat het absoluut niet kan. Ze voeren regelmatig sensibiliseringscampagnes en wie zijn ronde niet gedaan krijgt, moet dat gewoon aankaarten.

Vakbond: "Tijdsdruk is geen excuus"

Veel postbodes steken hun slecht rijgedrag op de tijdsdruk. Maar dat mag geen excuus zijn, vinden de vakbonden. Iedereen moet zich altijd aan de regels houden. Als er niet genoeg tijd is om een ronde af te werken, dan moet dat probleem aangekaart worden.