Katoen Natie neemt transportgroep over

De Antwerpse logistieke groep Katoen Natie neemt het Nederlandse transportbedrijf Langen over, een bedrijf van 460 medewerkers. Dat werd maandag bekendgemaakt, nadat enkele maanden geleden de gesprekken werden gestart. De akkoorden werden vrijdag getekend, klinkt het.

Het familiebedrijf A.L. Langen is actief op het vlak van op- en overslag, alsook intermodaal transport op de weg of per spoor. Er is ook een terminal voor binnenscheepvaart. Bulkgoederen, al dan niet uit de chemiesector, spelen een grote rol binnen het bedrijf, dat een jaaromzet van zowat 50 miljoen euro heeft. "Zowel om de groei als de continuïteit van het bedrijf te waarborgen, zagen we dat het vroeg of laat noodzakelijk was om een overname te doen, of overgenomen te worden. Schaalvergroting en partners zoeken is daarbij van belang", verklaart Nicole Langen namens het bedrijf.

Mobiliteitsprobleem

In de petrochemie is Katoen Natie zeker mee aanwezig, maar e-commerce valt er bij Langen momenteel niet te vinden. Nochtans is dat een van de elementen waar Katoen Natie-baas Fernand Huts maandag bij de bekendmaking van de overname sterk op hamerde. "Op relatief korte termijn gaat Antwerpen een gigantisch mobiliteitsprobleem hebben, door de verhuis van miljoenen containers naar de linkeroever en later de bouw van het Saeftinghedok, met nog bijkomend verkeer", zegt Huts. "Er komen zo twee containers per minuut de baan op. Wie nadenkt, weet dat dat niet kan en dat dat tot een infarct in het Waasland en tot een stilstand in gans Vlaanderen gaat leiden."

Wet Major

De topman ziet ook problemen met de wet Major, waar Huts al langer tegen ten strijde trekt, onder meer na een conflict met de vakbonden bij Logisport, net over de inzet van havenarbeiders. Huts verklaart dat Peeters "volop lobbyt bij Europa en Marianne Thyssen (CD&V'ster en Europees Commissaris voor Werk, red.) om e-commerce en logistiek onder havenarbeid te doen vallen".

Nog geen verhuisplannen

Volgens Huts staan er daardoor honderden banen op het spel, nu bedrijven zich in Zuid-Nederland vestigen en de Belgische markt bedienen. Op de vraag of er activiteiten van Antwerpen naar Nederland zouden verhuizen, klinkt het antwoord voorwaardelijk ontkennend. "Het is niet de bedoeling om activiteiten te verplaatsen", zegt Huts. "Maar het kan wel het resultaat zijn. Als de klanten op een gegeven ogenblik niet meer tevreden zijn wegens mobiliteitsredenen, dan moeten we iets aanbieden."