Monsterboete voor supermarkten

Achttien supermarkten en leveranciers krijgen van de Belgische mededingingsautoriteit een monsterboete van 174 miljoen euro. Tussen 2002 en 2007 zouden ze onderling afgesproken hebben de prijzen van drogisterij-, parfumerie- en hygiëne producten systematisch te verhogen.

Bij de supermarkten zijn enkele ‘grote jongens’, zoals Carrefour en Colruyt en Delhaize. Zij betalen ook het grootste deel van de boete. Carrefour moet 36,4 miljoen euro ophoesten, Colruyt 31,6 miljoen en Delhaize 24,9 miljoen. Bij de leveranciers wordt Procter & Gamble het zwaarst gestraft. Zij moeten 29 miljoen euro betalen.

Het was Colgate-Palmolive dat de praktijk aan het licht bracht. Ze deden er zelf aan mee, maar omdat ze de mededingingsautoriteit hebben geholpen betalen ze geen boete. Er is geen beroep mogelijk tegen de beslissing.

Volgens minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) is de boete een goede zaak voor de concurrentie. Ook voor de bedrijven is het positief, omdat ze elkaar nu eerlijker kunnen beconcurreren.