"Appelsienen, komen die uit België?"

Hoewel kinderen over het algemeen wel willen leren waar onze voeding vandaan komt, blijkt hun kennis daarover nog te wensen over te laten. Dat concludeert Fairtrade Belgium uit een enquête bij 600 lagereschoolkinderen uit 30 klassen in Vlaanderen en Wallonië. Vooral wanneer het over zuiderse producten gaat, kunnen kinderen vaak de herkomst ervan niet benoemen. Zo dacht bijna de helft dat appelsienen ook in België groeien.

Ook van citroenen (36 procent), katoen (35 procent) en rijst (11 procent) dacht een aanzienlijk deel van de bevraagde kinderen dat ze ook in België geproduceerd worden. Aan nieuwsgierigheid zou het echter niet liggen: de helft van de kinderen stelt zich wel eens de vraag waar voeding vandaan komt en één op drie vraagt daarover regelmatig uitleg aan zijn of haar ouders.

Fairtrade Belgium lanceerde begin dit jaar een ook later respectvol omgaan met voedsel", zegt Lynn Geerinck, communicatieverantwoordelijke van Fairtrade Belgium infocampagne over het thema en die zou wel al zijn vruchten afwerpen. 230 deelnemers van de in mei afgenomen enquête kwamen er al mee in contact en hun resultaten waren merkelijk beter. Zo wisten tweemaal zoveel kinderen die de campagne zagen waar koffiebonen vandaan kwamen, ten opzichte van de andere kinderen. Ook de definitie van 'fairtrade' was hen beter bekend.

De campagne van Fairtrade Belgium is beschikbaar voor basisscholen in heel België en bestaat uit onder meer een wereldkaart, paspoortjes, een bordspel, lesfiches, een dvd en een educatief liedje van Pieter Embrechts. "Met deze campagne willen we de jongste generatie bewust maken van de herkomst van wat we eten en van het belang van fairtrade, zodat ze nu maar.