ZEB zet omstreden reclame stop

Als gevolg van de dagvaarding door het parket, heeft kledingketen ZEB beslist om haar veelbesproken soldencampagne stop te zetten. Dat maakte het bedrijf maandagavond bekend. In de strijd voor "open en rechtlijnige communicatie" organiseerde ZEB een wedstrijd met als hoofdprijs het laten uitvoeren van plastische chirurgie ter waarde van 5.000 euro.

Dat was buiten het parket van Halle-Vilvoorde gerekend, want het gaat om verboden reclame. De wet verbiedt expliciet eender welke vorm van reclame voor plastische chirurgie. "Na analyse van het dossier zijn we van mening dat er voldoende elementen zijn om zowel het bedrijf als de zaakvoerder te vervolgen voor deze inbreuken", stelde een parketwoordvoerder. Het bedrijf riskeert een boete van 72.000 euro, de zaakvoerder een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van zes maanden.

Als gevolg van die dagvaarding heeft ZEB beslist de campagne stop te zetten. "ZEB wil de polemiek niet op de spits drijven", luidt het. Het bedrijf zegt enkel promotie voor zichzelf te hebben gemaakt en niet voor plastische chirurgie. "ZEB heeft niet de intentie om in een juridische strijd verwikkeld te geraken over een wet tegen reclame voor plastische chirurgie. De enige doelstelling van de campagne was om de soldenwetgeving aan te klagen", aldus het persbericht.

De hoofdprijs wordt omgezet in 5.000 euro aan kledij. Daarbovenop worden vijf extra waardebonnen van 1.000 euro verloot onder de deelnemers. De wedstrijd blijft gewoon doorlopen tot 30 juni, besluit de modeketen. Of de vervolging vervalt, is nog niet duidelijk.