ZEB pakt uit met omstreden wedstrijd

Kledingketen ZEB doet opnieuw de wenkbrauwen fronsen met een soldencampagne. De keten geeft plastische chirurgie weg ter waarde van 5.000 euro. Om het taboe errond te doorbreken heet het, maar toch vooral om stof op te doen waaien rond het negeren van de sperperiode voor de solden. De FOD Volksgezondheid is alvast not amused: “Dit gaat in tegen de wet.”

ZEB voert al lang een strijd tegen de sperperiode en negeerde die in het verleden al vaker. Met gewaagde campagnes om dat te ondersteunen, zoals het reclamefilmpje van twee jaar geleden waarin enkele vrouwen zich uitkleedden.

En nu dus met een wedstrijd waarmee je plastische chirurgie kan winnen. “We geloven niet in taboes, in tegenstrijdige communicatie en in sperperiodes. […] ZEB wil immers dat iedereen doet waar hij zich goed bij voelt, en daarvoor durft uitkomen. Of dat nu een flamboyante look is, een excentrieke levensstijl of ... plastische chirurgie”, klinkt het op de campagnesite.

Maar juridisch kan de campagne niet. Dat zegt Sven Heyndricks, woordvoerder van de federale overheidsdienst Volksgezondheid: “Onze juridische dienst heeft het bekeken en de wetgeving is duidelijk: reclame maken voor plastische chirurgie mag niet. Dit valt daar duidelijk onder.” Voor verdere stappen is het nu aan het federaal parket: “Wij kunnen niets doen, enkel het parket inlichten. Zij zullen oordelen of hier een zaak van komt.”