"Kinderhelden zetten aan tot snoepen"

Kinderhelden zoals Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy zetten kinderen met reclames aan tot snoepen en ongezond gedrag. Hierdoor kunnen kinderen op jonge leeftijd al flink wat overgewicht ontwikkelen, waar ze de rest van hun leven last van kunnen hebben. Dat meldt de Nederlandse voedselwaakhond foodwatch vandaag op basis van eigen onderzoek.

Om de "ongezonde kindermarketing" te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen het Belgische multimediabedrijf Studio 100. De onderneming wordt gevraagd te stoppen met het "uitlenen" van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en sap.

Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden. Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) slecht te scoren op minstens één voedingsstof. Zo haalden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, vier op vet, dertien op verzadigd vet, en vier op zout. "Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot", stelt foodwatch.

Studio 100 is overigens niet de enige partij die haar karakters via licenties uitleent aan ongezonde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling 'verhuren' hun kinderidolen aan voedselfabrikanten die onverantwoorde producten aanbieden, aldus foodwatch.