UGent test jongeren op kennis van reclame

Om te weten hoe het zit met reclamewijsheid bij jongeren en hen ook de kans te geven hun kennis daarover te testen en met elkaar te discussiëren, ontwikkelde de Universiteit Gent vier games.

"In 2012 al brachten we een rapport uit waaruit bleek dat de reclamewijsheid van jongeren bij traditionele media oké was, maar dat er vooral voor nieuwe onlinemedia onwetendheid was en dat jongeren daar niet altijd even kritisch tegenover stonden", zegt onderzoekster Klara Van Geit (Vakgroep Communicatiewetenschappen). "Via vier korte games geven we jongeren nu de kans om die kritische ingesteldheid aan te scherpen en nodigen we hen uit tot discussie om meer interesse te wekken voor het onderwerp."

De vier games zijn gemaakt voor tieners tussen 12 en 16 jaar en worden online beschikbaar gesteld via reclamewijs.ugent.be. Via het 'Count the Ads' spel wordt jongeren gevraagd om zoveel mogelijk reclamevormen als zodanig te markeren. In 'Profile Crush' worden de persoonsgegevens van jongeren via Facebook in het game verwerkt, om hen te confronteren met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die ze online, soms onbewust, prijsgeven.

Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open Vld) zet in zijn beleidsnota ook in op media- en reclamewijsheid. "De overheid ziet in dat de huidige regelgeving niet meer waterdicht is en dat er dus nood is aan het herzien van het beleid, niet enkel op juridisch vlak, maar ook via empowerment van kinderen, jongeren en zelfs volwassenen door middel van educatie en sensibilisering", besluit Van Geit.