De Lijn dreigt doelen niet te bereiken

De Lijn dreigt een aantal belangrijke doelstellingen en ambities uit de beheersovereenkomst, die eind 2015 afloopt, te missen. Zo is het aantal reizigers tussen 2011 en 2014 gedaald in plaats van met 10,5 procent gestegen. Voorts daalt de stiptheid en blijven de trams trager rijden dan de verhoopte 25 km/u. Maar het is lang niet allemaal kommer en kwel. Zo stijgt de veelbesproken kostendekkingsgraad van de vervoersmaatschappij. Dat blijkt uit de jaarlijkse evaluatie van de beheersovereenkomst van De Lijn die Belga kon inkijken.

Met de eindstreep in zicht, lijkt De Lijn een aantal vooropgestelde doelen te zullen missen. Meest opvallend is wellicht de daling van het aantal reizigers. In plaats van de vooropgestelde reizigersgroei van 10,5 procent tussen 2011 en 2015, is het aantal reizigers sinds 2011 met 3 procent gedaald, met name van 549 miljoen in 2011 tot 532 miljoen in 2014.

Ook de stiptheid blijft een probleem. Tijdens de avondspits rijdt net iets minder dan de helft van de bussen en trams (49,6 procent) op tijd. Op tijd bij De Lijn wil zeggen "2 minuten te vroeg tot 5 minuten te laat". In 2011 lag de stiptheid nog op 51,4 procent. De dalende stiptheid toont aan dat De Lijn blijft kampen met doorstromingsproblemen. Op een aantal vlakken zet De Lijn wel stappen vooruit, maar blijft het onder de vooropgestelde doelstelling. Zo rijden de trams wel sneller, maar blijven ze met 20 km/u nog ruim onder het verhoopte gemiddelde van 25 km/u. Het aantal verkeersboetes is de voorbije jaren gedaald, maar blijft met 1 per 115.496 km nog ruim onder het streefdoel van 1 per 150.000 km. 

Maar de evaluatie toont ook aan dat De Lijn op weg is om een hele reeks streefdoelen wel te halen. Zo is het aantal lijnen en ritten met capaciteitsproblemen fors gedaald. Verder is het aantal gecontroleerde reizigers fors toegenomen.  De Lijn slaagt er ook in haar ecologische voetafdruk te verkleinen, onder meer door een lager dieselverbruik. Ook de veelbesproken kostendekkingsgraad van De Lijn stijgt langzaam maar zeker, van 14,9 procent in 2011 naar 15,8 procent in 2014. En hoewel het aantal reizigers daalt, telt De Lijn in verhouding steeds meer betalende reizigers. De Lijn sloot 2014 ook af met een budgettair evenwicht.