"Stop schandalige Lotto-campagnes"

Kamerlid Peter Dedecker (N-VA) haalt in de kranten van het Mediahuis uit naar de “agressieve” reclamecampagnes van de Nationale Loterij. Volgens Dedecker moet het overheidsbedrijf “ethischer te werk gaan dan commerciële gokbedrijven.” Hij klaagt daarmee slogans als ‘Word schandalig rijk’ aan. Toch worden de reclamecampagnes van de Nationale Loterij voorgelegd aan de Jury voor Ethische Praktijken. Dat antwoordde de bevoegde staatssecretaris Hervé Jamar (MR) een tijdje terug in de Kamer.

"Van zo'n overheidsbedrijf mag je verwachten dat het ethischer te werk gaat dan commerciële gokbedrijven", zegt Peter Dedecker (N-VA) in de krant. Hij vindt slogans als ‘Word schandalig rijk’ er ver over. Volgens N-VA zou de Loterij zich meer moeten profileren met het feit dat ze met de opbrengsten van onder andere de Lotto tal van goede doelen financiert. Ook door te benadrukken dat vorig jaar bijvoorbeeld 205 miljoen euro uitgetrokken werd voor maatschappelijke projecten zoals het Rode Kruis kun je reclame maken, oordelen ze bij de Vlaams-nationalisten.

Toch worden die campagnes van de Nationale Loterij gecontroleerd. Op een vraag van Dedecker enkele maanden geleden, antwoordde de bevoegde staatssecretaris Hervé Jamar (MR) dat de Nationale Loterij "zich onderscheidt van de andere operatoren in België doordat zij haar marketingcampagnes onderwerpt aan een code voor ethische reclame, die eveneens gebaseerd is op een Europese standaard voor loterijen en waarvan de naleving wordt gecontroleerd door de JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame".