Meer mensen dagen niet op na reservatie

Zeven procent van de mensen die een tafel reserveren op restaurant, komt niet opdagen. Dat meldt ondernemersorganisatie NSZ zondag op basis van een rondvraag bij een 600-tal restaurants. Ruim een kwart van de klanten die hun reservatie niet nakomen, laat het bovendien na om te verwittigen. Daardoor krijgen restaurants die tafels niet meer ingevuld en dat is ten koste van hun omzet.

Steeds meer restaurants nemen preventieve maatregelen. " Eén op de vijf stuurt op voorhand een herinnering, terwijl 3 procent nog een stapje verder gaat en een voorschot vraagt wanneer de klant reserveert", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Restaurants zijn die 'no shows' terecht meer dan beu en zulke maatregelen kunnen daarbij helpen, ook al is een ruime meerderheid niet van plan om in de toekomst zo'n voorschot te vragen", aldus Mattheeuws.

Ten opzichte van twee jaar geleden is het aantal klanten dat hun restaurantreservatie niet respecteert en niet komt opdagen toegenomen. In 2013 ging het om 5 procent van de geboekte reservaties die uiteindelijk niet ingevuld werden, nu gaat het al om 7 procent.